vaccinatie RHD2 konijn

U zult het misschien al hebben gelezen, het RHD virus type 2 komt steeds dichter bij. Recent is er een uitbraak geweest in Dordrecht.
De konijnenziekte VHD (Viral Haemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd, is zeer besmettelijk en wordt veroorzaakt door een virus: Het RHD-virus. Het virus verspreidt zich door direct contact tussen konijnen, maar ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen. Het RHD-virus is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.
Van het RHD-virus zijn twee varianten bekend: het RHD1- en het RHD2-virus.
RHD2 is dus een variant van het Rabbit Hemorrhagic Disease en kwam eerst alleen in het buitenland voor. Bij ons kwam alleen het RHD1 voor, waardoor alleen deze variant in de enting zat (Nobivac myxo-RHD, dus gecombineerd met myxomatose).
Na pathologisch onderzoek van konijnen die in Nederland acuut waren gestorven, is het RHD2 aangetroffen.
Inmiddels zijn er nieuwe entingen uit het buitenland gehaald, waardoor wij het konijn ook tegen het RHD2 kunnen beschermen.
Wij enten met de cunipravac. De enting moet na 6 weken herhaald worden en daarna om de 6 maanden.
De flacon is bedoeld voor meerdere konijnen en na aanprikken maar een paar uur houdbaar. Daarom moeten er meerdere konijnen op het spreekuur komen. Ons advies: laat het konijn in de auto zitten totdat u aan de beurt bent. Wij prikken het konijn in het kooitje, zodat er een minimale kans is op ziekte overdracht.
Wij adviseren de enting in ieder geval bij:
- konijnen die buiten zitten en in contact kunnen komen met wilde konijnen
- konijnen die naar de opvang gaan
- Konijnen die in grote groepen worden gehouden
U kunt zelf overwegen of de enting dus nodig is voor uw konijn. Lees hieronder meer over andere voorzorgsmaatregelen die u voor uw konijn(en) kunt treffen.

« Laatste nieuws