Konijnen

Algemeen
Konijnen worden veel gehouden en zijn ook voor kinderen een leuk eerste huisdier. Ze zijn actief en slim en worden het beste met een soortgenoot gehuisvest.
Ze behoren tot de familie van de haasachtigen, dus in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn ze geen knaagdieren.

Vaccinatie

Er komen twee gevaarlijke besmettelijke en vaak dodelijke ziektes voor bij het konijn:

• Myxomatose
  • Virale Hemorrhagische Diarree (VHD).

Het is verstandig om uw dier dan ook jaarlijks tegen deze ziektes te laten vaccineren. Er bestaat tegenwoordig een vaccin dat maar éénmaal per jaar hoeft te worden gegeven en dat tegen myxomatose én VHD beschermt. Ook konijnen die binnen leven, lopen risico om besmet te worden. Myxomatose wordt namelijk overgebracht door muggen, en die zijn meestal niet helemaal uit huis te weren. VHD is zo besmettelijk dat het, behalve via stekende insecten, ook via je schoenzolen of bijvoorbeeld besmet gras naar binnen kan komen. Zorg er dus voor dat ook je binnenkonijnen elk jaar worden ingeënt.

Castratie en sterilisatie
Er zijn verschillende redenen om uw konijn te laten castreren of steriliseren:

• Ram: verminderen van het eventueel aanwezige agressieve gedrag en ander ongewenst gedrag naar andere konijnen/eigenaar, verminderen van het sproeigedrag en sterke geur urine, geen kans meer op ongewenste nestjes.
  • Voedster: afname agressief gedrag en ander ongewenst gedrag naar andere konijnen/eigenaar, geen kans meer op ongewenste nestjes, geen kans meer op baarmoedertumoren

Konijnen zijn vruchtbaar vanaf 3-5 maanden. Wij raden aan om vanaf die leeftijd de mannetjes en de vrouwtjes te scheiden. Over het algemeen worden voedsters vanaf 6 maanden gesteriliseerd en de rammetjes worden op 4-5 maanden gecastreerd.
Bij ons worden de konijnen voor sterilisatie en castratie volledig onder narcose gebracht.

Veel voorkomende problemen
Tandproblemen

Tandproblemen komen vaak voor bij konijnen. Normaliter slijten de kiezen en snijtanden van een konijn mooi evenredig af door te knagen.

Als dit niet gebeurt, is er een probleem en dit kan komen door een verkeerde voeding, afwijkend knaaggedrag, maar ook door een genetische aanleg.

Tandproblemen kunt u bij uw konijn aan de volgende symptomen herkennen:

• niet kunnen eten ondanks interesse voor het voer
  • spelen met eten en proppen maken
  • speekselen
  • slechte conditie, slechte vacht
  • diarree of verstopping

Tandproblemen kunnen worden voorkomen door uw konijn goede korrels (biks) te geven en altijd voldoende ruwvoer in de vorm van hooi. U kunt uw konijn ook takken geven, zoals wilgentakken, waar ze lekker op kunnen knagen.
Als uw konijn erge tandproblemen heeft, is dit jammer genoeg vaak een terugkerend probleem.
In dit laatste geval kunnen de voortanden en/of kiezen worden geknipt en bijgevijld bij ons in de praktijk.

Huidproblemen
Een vachtprobleem bij het konijn herkent u aan kale plekken, krabben en likken, schilvers, korsten, algeheel ziek zijn en eventueel een rode en ontstoken huid.
Veel voorkomende huidproblemen bij het konijn zijn luizen, schurft, vachtmijt, schimmel, vlooien, abcessen en myiasis.

Bij myiasis legt de groene vlieg eitjes in de vacht van het konijn, met name rond de anus. De vliegen worden aangetrokken door de aangekoekte ontlasting en de geur die daarbij vrij komt. De maden die uit de eitjes komen, kruipen onder de huid en zullen een enorme ravage aanrichten. Myiasis wordt vooral gezien wanneer het buiten warmer wordt en konijnen met diarree lopen een hoger risico.

In verband met de diarree is voeding zeer belangrijk en in de zomer is het verstandig het konijn en het hok dagelijks grondig te inspecteren.
Myiasis is een zeer ernstige en gevaarlijke ziekte, maar de prognose is redelijk mits we er in een zeer vroeg stadium bij zijn.