rabbit-1422882_1920.jpg

Dier & Info > Het konijn

Het konijn

Konijnen worden veel gehouden en zijn ook voor kinderen een leuk eerste huisdier. Ze zijn actief en slim en worden het beste met een soortgenoot gehuisvest. Ze behoren tot de familie van de haasachtigen, dus in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn ze geen knaagdieren.

Vaccinatie

Er komen twee gevaarlijke besmettelijke en vaak dodelijke ziektes voor bij het konijn:

• Myxomatose

• Virale Hemorrhagische Diarree (VHD).

Het is verstandig om uw dier dan ook jaarlijks tegen deze ziektes te laten vaccineren. Er bestaat tegenwoordig een vaccin dat maar éénmaal per jaar hoeft te worden gegeven en dat tegen myxomatose én VHD1 beschermt. Ook konijnen die binnen leven, lopen risico om besmet te worden. Myxomatose wordt namelijk overgebracht door muggen, en die zijn meestal niet helemaal uit huis te weren. VHD is zo besmettelijk dat het, behalve via stekende insecten, ook via je schoenzolen of bijvoorbeeld besmet gras naar binnen kan komen. Zorg er dus voor dat ook je binnenkonijnen elk jaar worden ingeënt.

Momenteel circuleert het VHD2 virus in Nederland en dit heeft bij meerdere konijnen al voor acute sterfte gezorgd. Daarom enten wij tegenwoordig naast Myxomatose en VHS1 ook tegen VHS2.
U kunt bij ons terecht voor meer informatie.

Voeding en verzorging

Voeding

Door de juiste voeding aan uw konijn te geven, kunt u veel gezondheidsproblemen voorkomen. Voorbeelden van deze problemen zijn: gebitsproblemen, blaasstenen, 'plakpoep', het maag-darmkanaal dat stil kan gaan liggen en overgewicht.

Een goede voeding bestaat uit het volgende:

- Onbeperkt hooi van een goede kwaliteit (het vacuüm voorverpakte hooi is vaak stoffig en dus minder geschikt)

- Pallet brokjes (dus geen gemengd voer)

- Groente en fruit

- Geen brood, snoep en liksteen

Verzorging van de vacht

Een konijn is een groot van de dag bezig met zijn vacht te wassen. Over het algemeen hoeft u daar weinig bij in te grijpen, behalve bij het konijn in de rui en dan vooral het binnenkonijn. Als uw konijn langdurig in de rui zit, kunt u de losse haren voorzichtig los plukken.

U kunt de vacht van het konijn ook borstelen met een borstel met rubber noppen of kammen met een luizenkammetje. Dit is vooral belangrijk bij bepaalde rassen zoals het Teddy konijn.

Verzorging van de nagels

Het is meestal niet nodig om de nagels van uw buitenkonijn te knippen. De nagels van het binnenkonijn slijten logischerwijs minder snel, en daarom moet u deze weleens bijpunten.
Hoe dikwijls u dit moet doen is afhankelijk van de lichaamsbeweging die die uw konijn krijgt.  Houdt tijdens het knippen van de nagels goed het leven in de gaten. Bij witte nagels is dit mooi te zien als een roze driehoekje aan de kant van de nagelriem. Blijf hier met knippen altijd een stuk vanaf. Als u het leven niet kunt zien (bijvoorbeeld bij zwarte nagels) knip dan tot de haargrens.

Als u bang bent om de nagels te knippen, dan kunnen wij het de eerste keer voordoen.

Koppelen van het konijn

Zoals al eerder vermeld worden konijntjes het beste met een soortgenoot gevestigd.

U kunt het beste een voedster met een ram samen houden.

rabbit-2174679_1280.jpg

Castratie en sterilisatie

Er zijn verschillende redenen om uw konijn te laten castreren of steriliseren:

• Ram: verminderen van het eventueel aanwezige agressieve gedrag en ander ongewenst gedrag naar andere konijnen/eigenaar, verminderen van het sproeigedrag en sterke geur urine, geen kans meer op ongewenste nestjes.

• Voedster: afname agressief gedrag en ander ongewenst gedrag naar andere konijnen/eigenaar, geen kans meer op ongewenste nestjes, geen kans meer op baarmoedertumoren

Konijnen zijn vruchtbaar vanaf 3-5 maanden. Wij raden aan om vanaf die leeftijd de mannetjes en de vrouwtjes te scheiden. Over het algemeen worden voedsters vanaf 6 maanden gesteriliseerd en de rammetjes worden op 4-5 maanden gecastreerd.
Bij ons worden de konijnen voor sterilisatie en castratie volledig onder veilige gasnarcose gebracht.

Het gebit

Tandproblemen komen vaak voor bij konijnen. Normaliter slijten de kiezen en snijtanden van een konijn mooi evenredig af door te knagen.

Als dit niet gebeurt, is er een probleem en dit kan komen door een verkeerde voeding, afwijkend knaaggedrag, maar ook door een genetische aanleg.

Tandproblemen kunt u bij uw konijn aan de volgende symptomen herkennen:

• niet kunnen eten ondanks interesse voor het voer

• spelen met eten en proppen maken

• speekselen

• slechte conditie, slechte vacht

• diarree of verstopping

Tandproblemen kunnen worden voorkomen door uw konijn goede korrels (biks) te geven en altijd voldoende ruwvoer in de vorm van hooi. U kunt uw konijn ook takken geven, zoals wilgentakken, waar ze lekker op kunnen knagen.
Als uw konijn erge tandproblemen heeft, is dit jammer genoeg vaak een terugkerend probleem.
In dit laatste geval kunnen de voortanden en/of kiezen worden bijgevijld bij ons in de praktijk.

Overgewicht bij het konijn

Zorg naast een goede voeding ook voor voldoende beweging bij uw konijn. Het stimuleert het maagdarmkanaal en voorkomt dat ze te veel gewicht aanzetten.

Overgewicht kan tot veel gezondheidsproblemen leiden, zoals een stilliggend maagdarmkanaal, blaasstenen, hartproblemen, suikerziekte en vachtproblemen. Een ander veelvoorkomend probleem is plakpoep/diarree. Gezonde konijnen eten hun nachtkeutels rechtstreeks uit de anus op (caecotrofen); hier halen ze belangrijke voedingsstoffen uit. Konijnen met overgewicht kunnen hun nachtkeutels niet meer opeten (minder lenig) en hierdoor blijven de keutels aan de kont zitten en krijgen ze te weinig voedingsstoffen binnen. De huid raakt geïrriteerd en in de warmere periodes van het jaar wordt deze vieze omgeving ideaal voor maden.
Konijnen met overgewicht krijgen ook eerder last van gewrichtsproblemen, omdat de gewrichten erg belast worden door al het extra gewicht. Tot slot zijn ze vatbaarder voor infecties, omdat hun afweersysteem minder goed werkt dan bij gezonde konijnen.

--> Afvallen

Hoe kunt u uw konijn laten afvallen?

- Voeding aanpassen

•    onbeperkt hooi

•    één eetlepel biks per kilogram lichaamsgewicht per dag

•    geschikte groente

•    geen snoep/brood/likstenen of teveel fruit

•    evt zelfs speciaal dieetvoer

- Lichaamsbeweging

•    hok met een grote ren

•    het konijn een aantal uren per dag los laten lopen in de woonkamer of in de tuin

•    aanschaffen van speciale speeltjes voor het konijn of ze zelf maken

Klik hier voor tips over voedselverrijking en spelletjes voor konijnen en knaagdieren.

Het gebit
Overgewicht